La instrumentalització de la Patum

septiembre 05 08:20 2016 Print This Article
El diputat d'ERC, Gabriel Rufian saludant puny enlaire des del balcó de l'Ajuntament de Berga

El diputat d’ERC, Gabriel Rufian saludant puny enlaire des del balcó de l’Ajuntament de Berga

Molt enrere queden aquelles imatges antigues, i no tant a antigues, de la Patum en les quals sense anar més lluny la guita grossa portava penjada  del coll la bandera espanyola. Un vella imatge que avui en dia a més d’un ens resulta xocant, tenint en compte que en l’actualitat algunes comparses es decanten obertament per lluir estelades dins dels seus “uniformes” o per col·locar-les directament en algunes de les figures de la patum. Es fa molt evident en el cas de l’Àliga o la guita xica per citar-ne alguns exemple.

La Patum, com a festa Patrimoni de la Humanitat hauria de poder preservar-se de qualsevol ideologia política, sigui quina sigui. Perquè com a festivitat, del poble de Berga si, però també Patrimoni de la Humanitat, ha de poder mantenir la neutralitat política. Aquesta  és la única forma en que continuï sent una festa de tots allunyada de la polèmica i de qualsevol crítica. La millor manera de preservar la Patum i d’estimar-la és aquella en la qual la festa s’expressa en si mateixa com a tradició festiva i cultural allunyada de qualsevol finalitat política. Instrumentalitzar la Patum amb qualsevol ideologia política sigui quina sigui la conjuntura del país no és lícit. Fa un flac favor a la festa, divideix a la gent i pot crear minories o majories, qui sap, que es puguin arribar a pronunciar fins hi tot en contra de la mateixa.  Aquest és el risc de la instrumentalització.

Tinguem sempre en compte un fet, la Patum en primer lloc és de la gent de Berga si, de tots els berguedans i berguedanes independentment de la seva ideologia política, per tant tots s’hi han de poder sentir còmodes i acollits. De la mateixa manera la gent de Berga s’ha de fer càrrec del que suposa per a la festa la catalogació de Patrimoni de la Humanitat. El nom en si mateix ja ho indica: patrimoni de totes les persones del planeta. Preservar una festa dins d’aquesta categoria suposa acollir a tothom i fer-la apta per a totes les sensibilitats i això s’aconsegueix dins de la neutralitat política. Estimar la Patum, és pensar en que és el millor per a ella mateixa, és pensar qué puc fer jo per la Patum i no pas pensar qué pot fer la Patum per a mi o per als meus objectius polítics. Estimar la Patum és això. La Patum és un patrimoni d’una categoria superior.  Una festa neutral políticament parlant mai es podrà prohibir perquè serà patrimoni de tots més enllà de les idees particulars de cadascú.. Estan molt errats els que pensin el contrari. Fa molt lleig assistir a una festa om principalment vas a gaudir i divertir-te i que et fiquin la política pel mig. Però per desgràcia cada vegada tenim més tendència barrejar-ho tot i a no respectar els espais per a cada manifestació. Cada cosa al seu lloc.

En aquesta extraordinària Patum en honor al centenari de la Coronació de la Mare de Déu de Queralt, m’ha sorprès la negativa del Patronat a que els Gegants ballessin unes músiques composades en honor a la Mare de Déu. Tenint en compte que en la passada Patum del més de Maig els gegants van ballar amb música d’una cançó de Bruce Springsteen, costa entendre la negativa a ballar les músiques en honor a la Mare de Déu, en la Patum dedicada a la mateixa.

Sobre els polítics municipals i grups de dissidents discrepants amb els actes del centenari em pregunto si a la Patum tampoc  no hi van assistir, perquè es tractava d’un acte més en honor a la Mare de Déu. Se suposa que aquestes persones fent gala de la seva coherència es van quedar a casa.

Ara bé, en el cas de la Patum extraordinària,  alguns però no van deixar passar l’oportunitat que els brindava una festa de masses per a fer política. El president de la Generalitat no va desaprofitar la visita a Berga per difondre el seu missatge independentista. També ho va fer el diputat d’esquerra a les corts espanyoles Gabriel Rufián,  puny en alt juntament amb l’alcaldessa de Berga al balcó de l’ajuntament quan va sonar els segadors.

La festa no s’hauria de pervertir davant de cap polític, sigui de la ideologia que sigui, perquè embruten la festa utilitzant-la en fi dels seus interessos; i de retruc, la que es veu perjudicada es la mateixa Patum. Si us estimeu la festa no permeteu que cap polític la pugui instrumentalitzar ni associar a cap moviment, perquè es posar la primera pedra perquè se la carreguin. Siguem tots plegats una mica més intel·ligents, neutrals i demòcrates. Sectaritzar una festa fa mal a tot el poble encara que aparentment es pensi que només s’exclou a una minoria. La relació que s’està intentant establir entre Patum, Catalunya i procés independentista és un error estratègic de cara a la difusió i preservació de la festa. Perquè Catalunya és plural i la humanitat també. Així que mantinguem enter tots una festa que ha esdevingut patrimoni de tots i que ho ha de fer pels segles dels segles.

 

Pep Camprubí

  Article "tagged" as:
  Categories:
write a comment

2 Comments

  1. Juud
    septiembre 05, 12:44 #1 Juud

    Si estiguessis una mica més informat.. Aquesta patum extraordinaria es va realitzar per la visita d’un senyor, francisco franco, osigi que ja hi ha implicada la politica i les posicions politiques ja que per molts tampoc hagessin volgut aquesta patum extraordinaria, i tot aixi sha fet, aixi que es vulgui o no la politica hi serà present.

    Reply to this comment
  2. Pep Camprubí
    septiembre 07, 11:09 #2 Pep Camprubí Author

    En relació als comentaris al meu article anomenat La instrumentalització de la Patum m’agradaria fer els següents aclariments. En primer lloc agrair a les persones que han respectat el dret a opinar sobre el tema, tot i les demandes d’alguns a censurar l’article. Aquesta actitud de censura que s’està imposant a Berga em preocupa, perquè les persones han de tenir dret a opinar sempre i quant ens respectem. El debat a més penso que és enriquidor. Gràcies a tots els que heu respectat el meu dret a opinar, estiguéssiu d’acord o no amb el que exposava i heu dit la vostra, tant si heu coincidit, o no amb mi.

    L’objectiu de l’article no és altre que el de reclamar la neutralitat política de la Patum com a festa; en contra de la utilització de la mateixa per a fer propaganda política. En relació a la religiositat de la Patum dir que aquesta hi és per tradició cultural donada la vinculació amb el corpus. Voler esborrar això és un atemptat a la tradició hi ha una part de la seva història.

    Jo no veig cap acte de propaganda religiosa dins les festes de la Patum, per més que es mantinguin algunes de les misses donada la tradició. A més, les misses es fan a l’església, qui vol hi entra i el que no vol pot gaudir de la Patum a la plaça sense haver d’escoltar cap missatge religiós. En canvi amb el tema polític no passa el mateix, vas a la plaça i te’l has d’empassar. Jo sóc d’aquells que vaig a la plaça a gaudir de la festa i la política en aquest àmbit se’m fa molt pesada.

    Aquest article d’opinió que he escrit amb anterioritat, no pretén parlar del passat ni reivindicar-lo, tan sols recorda que a la Patum s’han vist moltes coses al llarg de la seva història. L’article vol Parlar de la Patum a dia d’avui, on la instrumentalització de la festa per motius polítics és evident i preocupant. El que s’ha fet al passat no sempre justifica el present.

    La Patum avui en dia és capaç de conviure amb la tradició religiosa, si bé aquesta no és la més present ni predominant. Qui vol viure la Patum lliure de religió pot fer-ho. Avui en dia es gaudeix d’aquesta llibertat a la vegada que també es respecta el llegat religiós, per història, tradició i realitat present encara per a moltes persones. No veig que s’utilitzi la Patum per a fer propaganda religiosa, en canvi si de política.

    El fet de no esborrar totes les parts de la festa que encara mantenen vinculació amb la religió es considerat per a algunes persones estar a favor de religió dins de la Patum. Jo considero que és estar a favor de la història, la tradició i de donar llibertat als creients de seguir celebrant també des d’aquesta òptica la festa. A la vegada que hi ha la llibertat dels no creients de no fer-ho. Però voler esborrar de la Patum la vinculació que ha tingut i que encara té amb la religió és una acte d’apartheid cultural en tant que avui en dia la Patum no està religiosament instrumentalitzada. Fet que a nivell polític no sé si podríem dir el mateix. La Patum no ha trencat el seu vincle antic amb una tradició que al nostre país és cristiana perquè és una realitat dins del nostre llegat cultural, no acceptat per algunes persones. No defenso una Patum confessional, tants sols respecto aquest llegat perquè no sóc un radical en contra de tot.

    En relació a la política dins de la Patum no existeix ara per ara aquesta llibertat per a poder escollir, si en vols participar o no. Vas a la plaça i te la menges amb patates. Una mostra més del que estic denunciant: el tenim en l’intent d’utilitzar les comparses de la Patum per part de la ANC de Berga per celebrar la diada de Catalunya des de l’òptica independentista. Voler utilitzar les figures de la Patum sota els propòsits de l’ANC el proper onze de setembre em sembla molt fora de lloc. La Patum no ha de ser una comparsa política per a ningú. Celebro que finalment les comparses no sortiran al carrer per l’onze de setembre. Però lamento que es posin excuses per a no fer-ho i no es respongui amb claredat: Les figures de la patum no són les titelles de ningú ni de la ANC ni de ningú perquè estan per sobre de tot això. Em molesta que sota el paraigües de la independència per majoritari a Berga, es profanin d’aquesta manera les imatges de la Patum. Si el motiu fos una causa contrària a la que ens ocupa hi estaria igualment en contra.

    Ja per finalitzar dir que no veig cap vinculació del que estic dient amb el falangisme com alguns m’acusen i convidaria als que pensen diferent a expressar les seves discrepàncies, faltaria més. Alguns no ho volen fer i senzillament intenten censurar opinions com aquesta, o bé desacreditar-les en funció del mitjà que s’ha dignat a publicar-les. Els que m’acusen de voler veure a en Franco al balcó de l’ajuntament van errats. Però és clar, posar-te l’etiqueta de “fatxa” per pensar diferent quan curiosament estàs defensant la neutralitat política, el respecte a la Patum i a la no exclusió de ningú a les festes em fa molta gràcia. La intenció entenc que és clara, fer-te callar i si algú et fa cas en publicar-ho titllar-te de “falangista” “fatxa” Convido a d’altres mitjans digitals siguin de la ideologia que siguin a compartir també la meva opinió. El que em pregunto és perquè no ho fan. (Una pregunta a la que em sembla tenir resposta.) i agraeixo un cop més a tots els que heu opinat en contra o a favor des del diàleg i el respecte. La Patum ha de poder superar alguns tics del passat. No fem allò que hem criticat del passat. Avui en dia hem de poder viure en una democràcia. Moltes gràcies i fins aviat.

    Pep Camprubí

    Reply to this comment

Add a Comment

Your data will be safe! Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.
All fields are required.